Ugrás a Jövőbe! 2023

 

Nem csak 3D nyomtatót, workshopot, könyveket és funkcionális 3D gyártás és prototípusgyártás tanácsadást, de életreszóló élményeket és a pályaorinetációt segítő tudást vihettek haza az Ugrás a jövőbe! pályázat díjazottjai. Növényporzó denevérek, a jövő múzeuma, és mozija és egy vadonatúj iskolakoncepció – Itt vannak az Ugrás a jövőbe! 2023 nyertesei.

Az immáron harmadik alkalommal megrendezett Ugrás a jövőbe! pályázat négy díjazott csapata a tíz II. fordulóba jutott, MOME-mentor segítségével továbbfejlesztett projekt közül került ki. Az Ugrás a jövőbe! népszerűségét jelzi, hogy idén 194 magyarországi és határon túli magyar diák vett részt aktívan a pályázatban, a nyeremények mellett pedig a legnagyobb vonzerő továbbra is a csapatmunka és a tantermen kívüli tanulás lehetősége volt.

Mit hoz a jövő? Hogyan képzelik a világot 20 év múlva a mai kiskamaszok? Ezekre a kérdésekre kereste a választ idén is az Ugrás a jövőbe! kreatív pályázat, arra bíztatva a tizenéveseket, hogy osszák meg elképzeléseiket a jövőről. Az innovatív felépítésű verseny modellértékű, mivel az a pályaválasztás előtt állókkal a design fogalomkörét, problémafelvetését és megoldásmódjait, felelősségét úgy ismerti meg, hogy közben megalapozza az interdiszciplináris alapú tanulást is; kapcsolódni tud a közismereti tárgyakhoz, és átélhetővé teszi a meglévő tudást. „A pályázatra beérkezett munkákból az egyetem átfogó képet kapott a Z generáció jövőképéről, a résztvevők pedig lehetőséget arra, hogy kibontakoztassák a bennük rejlő kreativitást, fejlesszék a kritikus gondolkodást” – foglalta össze Szentandrási Dóra, a MOME oktatója és a projekt vezetője.

A 2023-as UGRÁS A JÖVŐBE! pályázat zsűritagjainak leírását az alábbi gombra kattintva tudod elérni:

2023 Zsűritagok

 

Az eredmények az alábbiak szerint alakultak 2023-ban:

 

I. helyezett: PURPLE PIONEERS

Az alkotópályázat nyertes projektje 2023-ban, a Hermin iskolakoncepció az Alföld gazdasági, társadalmi problémáit és földrajzi sajátosságait vette figyelembe. A Purple Pioneers oktatási projektje komplexen segítené a hátrányos helyzetű családokat. Elképzelésük szerint a jövő iskolája és kollégiuma nem csak teljesen zöld, de inkluzív és önfenntartó is lenne.

A csapat a MOME mentorok segítségével az elképzelt iskolába és lakóépületbe tágas közösségi tereket és rengeteg növényt tervezett. A koncepció egyik legizgalmasabb része a kollégium: a szobák valójában többfős kunyhók, ahová akár egy egész hátrányos helyzetű család is beköltözhet, így azoknak nem csak lakhatást, de képzést, majd ezáltal lehetőséget is biztosítanának a továbblépésre. 

A négyfős csapat az fenntarthatóság és természet témájú Bookline könyvek mellett a Varinex Zrt. által felajánlott MakerBot Sketch 3D nyomtatót vihette haza magával nyereményül.

Csapattagok: Czibók Zorka, Murber Júlia, Prasch Ráhel, Róth Ákos 

Felnőtt segítő: Hornok Máté Bendegúz

Iskola: Pécsi Janus Pannonius Gimnázium és Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum, Pécs , 9. osztály

MOME-mentorok: Csernák Janka, Tornyánszki Éva

2023-as Ugrás a jövőbe! pályázat nyertes csapata a Finálén.
Fotó: Lakos Máté

II. helyezett: Batu Kán

Második helyen végzett a Batu Kán négytagú csapata, akik Győrffy Rachel és Pataki Zsolt mentorálása mellett fejlesztették tovább a Futurarium projektet a II. fordulóban sikerrel. “A Futurarium a világ első múzeuma, amelynek központjában nem a múlt áll, hanem a megálmodott és megvalósított jövőképek” – olvasható a leírásban. A jövő múzeumában filmeken, tárgyakon és maketteken keresztül merülhetünk el a Metropolis, a 2001: Űrodüsszeia, vagy éppen H.G. Wells és Asimov világában. Az idén másodszor pályázó ezüstérmes csapat egy honlapot fejlesztett, amin keresztül bemutatták a múzeum kiállításait, működését.

A diákok a FabLab Budapest által felajánlott ElecFreaks Micro: BIT Thinker Kit-et nyerték, aminek segítségével játékos módon sajátíthatják el a programozás alapjait. Emellett a bolygónkról szerzett tudásukat is elmélyíthetik a Bookline webáruház által felajánlott könyveken keresztül.

Csapattagok: Kálloy Molnár István, Mátrai Anna, Trencsényi Márk, Ujfalussy Dávid

Iskola: Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola, Budapest, 9. osztály

MOME-mentorok: Győrffy Rachel, Pataki Zsolt 

Batu Kán csapat prezentáció közben, és a díjátadó ünnepségen.
Fotó: Lakos Máté

 

III. helyezett: GLACIES OSCULA

A győri Glacies Oscula csapat vehette át a harmadik helyezéssel járó Bookline webáruház könyvcsomagot, a Csodák Palotája által felajánlott családi élménycsomag és mozi belépőjegyet, és a FabLab Budapest által ajándékozott Digital Fabrication Workshopon való részvételt.  

A Glacies Oscula projekt a méheket veszélyeztető környezeti ártalmak, a méhek kihalásának problémájára reagál. A csapat által elképzelt jövőben a világ már túl van az éhezés szakaszán, azon az időszakon, amikor a méhek kihalása miatt lehetetlenné vált az élelmiszer megtermelése. Projektjükben a növények beporzására terveztek egy olyan módszert, amely a denevéreket vonja be a folyamatba egy úgynevezett “Beporzást Elősegítő Szerkezet” használatával. A BESZ egy kis robot-rovar, amely feromonok kibocsátásával csalogatja az emlősöket a megfelelő növényre, így téve újra lehetővé az élelmiszer alapanyagok, növények termesztését. A szívbe markoló kerettörténetben a főszereplő jövőbeni kisgyermekével is találkozhatunk, akit ez a módszer és termékfejlesztés mentett meg az éhhaláltól.  

A csapat az intenzív workshophét során igénybevette a 3Dee Technologies Hungary által felajánlott 3D nyomtatási lehetőséget is, így 3D nyomtatott prototípusokat is készítettek. 

Csapattagok: Bartek Tekla Apolka, Darázs Anna, Kovács Blanka  

Iskola: Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr, 10. osztály

MOME-mentorok: Cser Boglárka Johanna, Darab Zsuzsa

A Glacies Oscula csapat és az általuk készített BESZ prototípus.
Fotó: Lakos Máté

 

Különdíjas: ELMEPALOTA

És végül, de nem utolsó sorban a különdíjat az Elmepalota csapat nyerte el Álommonitor fejlesztésével.

A csapat által elképzelt jövőben Európában az emberek több, mint kétharmada használ Álommonitort és annak kiegészítőit, például egy olyan tervezőprogramot, amivel előre meg lehet határozni, hogy mit álmodjunk. Így a jövőben az érzelmek közlése, az önkifejezés is könnyebb lesz sok ember esetében, akiknek fontos jelentéssel bíró álmaik vannak. Ezáltal a pszichológia nagy hasznát veszi majd az álommonitorozásnak.

A csapattagok a 3Dee Technologies Hungary felajánlásából funkcionális 3D gyártás és prototípusgyártás tanácsadás mellett természet/fenntarthatóság témájú könyveket nyertek a Bookline webáruház jóvoltából.

Csapattagok: Horváth Katalin, Vinnai Lujza Blanka

Iskola: Madách Imre Gimnázium, Budapest, 10. osztály

MOME-mentorok: Egressy András, Tímár Borbála

Elmepalota prezentáció közben és a díjátadó ceremónián. Valamint a zsűritagok felfedezik az Elmepalota pályázatra készített makettjét.
Fotó: Lakos Máté

 

Gratulálunk a nyertes csapatoknak és mentoraiknak!

 

Amennyiben felkeltették az érdeklődésedet a pályázat korábbi munkái, kövess minket a social media felületeinken, hogy a jövő évi pályázat meghirdetéséről TE is időben értesülj!

 

FACEBOOK

INSTAGRAM

TikTok